Richting de Zuid Pool

9 december 2008 - Invercargill, Nieuw-Zeeland

1-12-08Maandag de hele dag druk geweest met het ombouwen van de bus, Toine was vrij en heeft mooi geholpen door een zelfde soort keuken als in de Homy ook te designen en te bouwen voor onze L300. Aan het einde van de dag begint het al helemaal op een camper te lijken in plaats van op een bouwvakkerbus met een lege stort bak. Vreny is lekker op stap geweest met Eva naar Queenstown, druk aan het shoppen en zelf kralen kettingen maken in een winkeltje waar ze alletwee helemaal gek op zijn.‘S avond hebben we lekker een BBQ gehouden, Toine had nog wat vrienden uitgenodigd en we hebben last minute nog een BBQ gekocht en in elkaar gezet en met de eerste vlammen fikte meteen alle rode verf rondom de BBQ volledig af, was dus niet echt een brand vrij verfje ofzo, maar ja, de kwaliteit van de spullen bij the wharehouse is nu eenmaal niet top of the hil. Dinsdag naar de bank, een kiwi account geopend en ze hebben hier 6,7% rente, niet slecht dus. Nog even rondgekeken voor een tent maar helaas geen succes. Daarna druk verder met bouwen, het bed en de keuken zijn nu af samen met de kast. Rest nu alleen de electra nog, moet nog 220v in de bus komen met een extra accu en de vorige eigenaar is zo vriendelijk geweest om alle electra af te knippen bij het dashboard en mee te nemen. Dus ook voor een muziekje moet nog flink geknutseld worden in het dashboard, maar daar hebben we morgen weer een nieuwe dag voor. Vreny heeft ondertussen ons plafond omgetoverd tot een fantastische old school hippie bloemen hemel in het rood en oranje, morgen nog even de keuken en de kast verven en dan is de bus zo goed als klaar om ons door dit prachtige land te vervoeren. 2-12-083-12-08Nog een dag geprobeerd lol te maken, plan was te gaan wild water kanoen. Maar helaas, in heel queenstown en omgeving maar 1 hut die bootjes verhuurt en hij had er wel drie, waarvan in twee stuks Toine en Bart niet paste. Helaas dus niet peddelen vandaag! Dan proberen we nog te canyoningen in Wanaka, met spullen en al die kan op, uurtje rijden. Helaas krijgen we het bericht onderweg dat we niet de canyon in mochten in verband met een bacterie die in het water zit bij andere rivieren, die zit dus in de pakken die we mee hadden en de canyon die we wilde gaan doen was de enige zonder die bacterie, bla bla bla, kleine K U T beessie verstierd gewoon mooi ons plan B voor deze dag. Toen zijn we maar lekker gaan shoppen in Wanaka, tent gekocht. Ja ja en je raad het nooit, we zijn toen naar Puzzle world gegaan, met allemaal illusie achtige dingen, echt humor, leuk om te doen als een plan C.Daarna nog een dagje samen genknutseld aan de bus, alle puntjes op de I zetten en tussen door nog een leuke wandeling gemaakt rondom lake Hays. En je raad het nooit, wij met zijn zessen (inclusief Snoef en Kayo (japans vriendinnetje van Toine en Eva die een nachtje bleef)) onze schoen gezet en ja hoor, de sint heeft zelfs de moeite genomen om ook even bij ons langs te komen om onze schoen te vullen en dat met veel Japans onbegrip! Leg dat maar eens uit!!Nu we zelf het verhaal nog een terug lezen blijken we een dag te missen, we denken dat we een dag geklust hebben met regen, maar of dat nu donderdag of woensdag was, het spoor is bijster!!!!Zes December is de dag, dat we eindelijk op toer gingen. Onderweg naar Invercargirl om te surfen, hup die kant op, nergens surfschoenen te koop die we echt nodig hebben, het zuidpuntje licht namelijk verdomt in de buurt van antartica, dus zeer koud water. Door naar Curio Bay naar een campsite en daar mocht snoef helaas niet slapen. Wij dus verder zoeken, na lang zoeken een hollands plekje gevonden (gratis dus), en nu nog even Toine en Eva inlichten, helaas dus niet mogelijk. Geen telefoon bereik in een straal van veertig kilometer hier en geen payphone. Moesten we 30 kilometer terugrijden naar een straat ze een dorp noemen met een payphone. Wij bellen en klaar geregeld, blijken we ook nog te moeten tanken!! Makkelijker gezegt dan gedaan, zit er een op de hoek en die gaat maandag ochtend weer open, eerst volgende is 12 km ook pas maandag en daarna moet je 80 km rijden voor de eerste de beste! Goed erg lekker dus, maar….. Zit er een briefie op het raampje, “mocht je toch willen tanken als ik er niet ben, ik woon twee straten verder op bij nummer 26, kan je gewoon ff aanbellen?? Vol ongeloof naar nummer 26 gereden en aangeklopt, rook erg lekker was iemand goed aan het koken. Doet er een oud mannetje open en die wil warempel even naar de pomp rijden om ons uit de brand te helpen. En zo mooi kan dat dus allemaal hier, geen telefoon bereik op pomp die open is, echt een andere wereld waar een gestresste Hollander gedwongen tot rust komt, druk maken kan je wel proberen maar daar komt je totaal niet verder mee!Lekker kamperen, happie koken en hopen dat de Sint een paar mooi golven voor ons klaar heeft gezet morgen ochtend.7-12-08De sint is toch een geode man en geeft mooi kado’s. Een prachtige ochtend zon, die om acht uur al warm werd. Snel naar het strand om de surf te checken en ja hoor rustige mooie golven en een paar hector dolphins die lekker aan het spleen zijn in het water. Snel te water dus. Heerlijk gesurft deze ochtend, hapie eten en ff toeristen. Naar het petrified forrest, een stuk bos dat ooit door lava of as is bedolven en daardoor versteend, je kan de bomen en taken zien die nu stenen zijn geworden. Zijn we daar aan het rond kijken komt er zowaar een yellow eyed pinguin ff tussen de rotsen stuinen en op zoek naar de zee vanuit zijn huissie in de struiken, beetje rond kuieren en plons het water in en dat allemaal op slecht enkele meters van ons vandaan!! Om nog even door te gaan met toeristen zijn we naar the lighthouse gegaan bij Waipapa point die erom bekend staat dat er vaak zeeleeuwen rond hangen. Na vele kilometer gravel road, of dirt of ook wel dirty road zoals Vreny het onderhand noemt omdat je auto van binnen en buiten helemaal onder het stof zit na een ritje, komen we aan. Geen zeeleeuw te zien, maar we hadden al zoveel geluk, onze dag kon niet meer stuk. Lekker rondgewandeld en een beetje mooie schelpen zoeken. Toine wijst naar een plekje waar de zeeleeuwen vaak het strand op komen en we zien zowaar twee rotsen op het strand bewegen?? Ja hoor, ze lagen er gewoon al de hele tijd lekker een tukkie te doen in het zonnetje, een zeeleeuw en een Fern (of fern?) seal. Lopen we eens stukje verder liggen er nog twee lekker met hun buik in de zon tegen de duinen aan. En dat allemaal op 1 dag, kan niet meer stuk. Op de terugweg konden we het niet laten om over een stuk farmland te lopen naar de oceaan en toch nog even te gaan surfen in de onderhand zeer hoog geworden golven. Helaas pindakaas het was voor niks, te veel wind en stroming en het werd alleen een peddel en spoel sessie. ‘s Avonds lekker samen koken en eten met een kampvuurtje erbij.8-12-08Dramatisch begin van de nieuwe dag met stromende regen en geen surf. Op naar de west kant van Invercargirl om daar verder te kijken. Daar een campsite gevonden met een keuken en huiskamer met openhaard, wel zo lekker met dat bout weer. Snel nog ff de surf checken en dat zag er goed uit en werd alleen maar beter in de avond. Tot zonsondergang gesurft dolfijnen gezien op slechts een paar meter afstand en daarna lekker de zonsondergang kijken met zijn vieren. 9-12-08Op tijd opgestaan om snel weer naar de surf te kijken, blijkbaar zijn we heel lief geweest want de Sint had er ech een prachtig kado van gemaakt. Echt verschrikkelijk mooie omstandigheden, aflandige wind golven van rond de twee meter en lijnen zo lang als de afsluitdijk. Tijdens het surfen kwamen de dolfijnen ook weer even kijken en die gingen lekker mee surfen, komt er een golf aan zij je twee dolfijnen op je af komen die lekker aan het spelen zijn met die golf, echt fantastisch. Helaas kregen we na twee uurtjes spagethi armen en zijn we gestopt. Verder gereden naar het begin van de baai om daar lekker te gaan boulderen en klimmen met ons nieuwe touw, prachtig verlaten plekje om een stukje niemansland, oceaan op de achtergrond en klimmen maar, ook hier echt prachtig. Na zoveel plezier terug naar Invercargirl om groots inkopen te doen voor de trip, boodschappen kunnen duur zijn maar niet bij de Pack ‘n Save die je in de grote steden hebt. Na het boodschappen terug naar Queenstown, daar nog een nachtje bij Toine en Eva geslapen, even het lekkende raamrubber van de bus repareren en toen afscheidgenomen voor een kleine twee maanden. Op naar de westkust voor meer avonturen

1. René:
    Hoi lieve Bart & Vreny,

Als ik zo julli verhaal lees (boekvorm! ha.HA..)
    Dan is de dag die je mist!, misschien wel opgegaan aan/tijdens het schrijven. (Kan zomaar gebeuren)
    Veel plezier met jullie rondreis en geniet ervan.
    Knuffel René, nog bedankt voor je sms.
  2. Cora:
    Hallo lieve schatten,
    wat een schitterende foto`s en gaaf hoor om met dolfijnen te surfen,ik geniet van jullie verhalen
    Heel veel plezier met jullie rondreis en we horen weer wat als jullie in de bewoonde wereld zijn
    veel liefs x Cora
  3. Cor:
    9 december 2008
    Hoi lieve Vreny en Bart dit wordt weer een schitterende uitdaging , samen naar de westkust.
    Veel plezier en mooi weer, kunnen we niet ruilen met de temperatuur.?
    dikke knuffel voor beide, liefs Cor.
  4. Debby:
    10 december 2008
    Lieve Bart & Vreny
    Jeetje wat gaaf!!! Geweldige verhalen en super mooie foto's.... en de reis moet nog beginnen!!!
    Genier er lekker van!
    Liefs
    Debby
  5. Linda en Michiel:
    10 december 2008
    Gewoon geen woorden voor!!! jeetje wat super allemaal. vervelend ook die mooie golven enzo>>>+
    Camper ziet er top uit, ideaal. Laat de trip maar beginnen.

Dikke zoen van Lin en Michiel
  6. Francien:
    14 december 2008
    Lieve Vreny en Bart
    Leuk om al jullie belevenissen te lezen. Dat is nog eens wat anders dan gewoon lesgeven....Zojuist zijn Piet en ik naar de film Brides flight geweest, met prachtige natuuropnamen in Nieuw Zeeland. Echt mooie natuur....maar als die mannen nog steeds zo ongeemanicpeerd zijn moet je nog heel wat zendingswerk verrichten Vreny. Mocht je hulp nodig hebben dan komen Mieke en ik je graag ondersteunen. Geniet van alles en tot mails
    FRancien
  7. Jenneke:
    18 december 2008
    Hey Bart!

Hoe is het dan met jullie??? Al het gevoel helemaal los te zijn van Nederland?
    Jullie zijn al weer even onderweg en vaak gedacht hoe jullie het er hebben. Nu even lekeer de tijd genomen om al jullie verhalen en belevenissen door te lezen!! heerlijk avontuur zeg!!!! Wat gaaf dat jullie het al helemaal zo met de bus en alles voor elkaar hebben!!! Echt mooi daar ook zeg!!! Ook alles goed met de eentjes in de bus??? hahahhaha schitterend dat verhaal van die babystore! Enne Bart hoe is het daar met de koofie gesteld?? Lees ook dat je nog steeds kostenbewust bent hihi niks nie veranderd.

Nou, hier verder alles goed. Blijf vooral schrijven en vooral met die heerlijke humor dr in!

groetjes,
    Jenn
  8. aad en annemie:
    23 december 2008
    Hoi Bart en Vreny ,vanuit ons regenachtige kikkerlandje wensen we jullie hele fijne kerstdagen en jaarwisseling, zal best wel een beetje vreemd zijn zonder familie, maar maak er wat van.
    Jullie bus ziet er gezellig uit.
    Veel liefs van Annemie en Aad.
  9. Nanda&Darrin:
    24 december 2008
    Heej u guys!!

Wat een heerlijke verhalen, super om ze elke keer weer te lezen!! en die pics!! god damn, jaloers!! haha

Lekker genieten samen en laat al die mooie dingen en ervaringen maar op jullie afkomen. Enjoy it!

Alvast Merry Xmas & a Happy New Year u 2!

Big hugg us en natuurlijk een dikke kuzzz van Roxy ( ze heeft het wel over jullie hoor, Vreny&Bart in New Zeeland zegt ze dan! so cute!)