Afscheid van de dak en thuisloze drugs opvang

30 november 2008 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Queenstown, lord of the rings .

Goed waar waren we gebleven… Het backpackers-paradijs. Daar zijn we dus zo snel mogelijk weggegaan. Op maandagochtend konden we onze bus ophalen, matrasjes, pannen en potten zoeken en gaan met die…bus.
Na een check, check dubbel check werden de twijfels nog groter en was het motto; we zien wel!In de warehouse zoeken en puzelen naar de juiste constructie matras kwamen we uit op 3 babymatrasjes. Blij dat we een bed konden creeren dat langer werd dan de nz standard maat van 1.90 lang!!!!! Nu word ons bedje minimaal 2.00 meter lang. Nu moesten we nog op zoek naar matrashoesjes. En je raad het nooit maar we hebben geshopt in de babystore ( heel apparte ervaring). We stonden ons dan ook bij de kassa met 3 hoeslakens met kleine eendjes erop, met het gevoel dat we hier maar weer heel snel weg moesten.Inmiddels hebben we kleine eendjes onder onze billen liggen en heft Vreny er een aantal omgebouwd tot gordijntjes.

Dinsdagochtend was het eindelijk zo ver dat we de bus startte en richting akaroa konden rijden. Onze bus en Bart z’n rijkunsten werden meteen op de proef gestelt, zowel met het aan de linkerkant rijden, stuurschakelen en de bergweggetjes. De bus heeft ons zonder problemen naar Le Bons Bay gebracht waar we eindelijk de surf konden checken. Helaas komt er op het moment een flinke zucht wind over het land gewaait en was het zeer nederlands gesteld met de klotsbak. We waren dan ook heel blij met de lonely planet van Bart, want daar stond een super mooie camping beschreven naar de surfspot zodat we morgenochtend gelijk te water kunnen. Na lang zoeken en dan toch eindelijk vragen aan de postbode, werden we toch wel vriendelijk uitgelachen en was de vraag;” hoe oud is jullie planet”. De camping was al ruim 4 jaar geleden verdwenen, sta je dan in de middle of nowhere, zonder eten-drinken en surf. Ik kan je vertellen dan het even niet zo gezellig was in de bus.

Na een telefoontje te hebben gepleegt naar een Holliday top 10 park ( uitermate geschikt voor gezinnen met hele drukken kinderen en nederlanders) redden we verder naar Akaora. Inmiddels kreeg de bus er een zeer irritant pieppend en gillend geluid bij. Hier waren we heel blij mee. Voor de zekerheid toch maar een afspraak bij de garage voor morgenochtend. Toch wat te neer gelagen opzoek naar de camping. De schrikbarende 30 dollar betaald en onze plek opgezocht. Vreny heeft gelijkt de naaispullen gepakt en begonnen met de gordijnen. Onze eerste nacht in de bus gingen we nock out en hebben we een heerlijke nacht zonder stof-bloemetjes gordijnen en een waterbed, geslapen als twee roosjes.

De volgende ochtend tijdens het ontbijt zagen we een fantastisch plankje staan met de tekst;” free to take, were leaving..” Dus we hebben wat knappe etensspullen meegenomen om de kosten een beetje te dekken van de camping.
Met lood in onze schoenen hebben we de bus bij de garage gebracht en ook maar gelijkt gevraagt of ze met een ….blik ook naar de motor willen kijken en of de bus het een jaartje gaat volhouden.Na toch wel spannende uurtjes wachten gingen we terug en werden we blij gemaakt met het antwoord dat het een prima bus is, beter dan de meeste backpacker bussen en de riem van de stuurbekrachtiging was vernieuwd.Blij en tevreden reden we naar Oamaru. Tegen een uurtje of 4 kwamen we aan en zagen we nu dichtbij het yellow eyed Pinguin resort waren. Helaas kwamen deze pinguin pas tevoorschijn na 20:00. Net naast de duur lag het blue pinguin resort en daar kwamen de pinguin rond 17:00 aangelopen op het strand. Na een tijdje naar het strand te hebben getuurt zagen we totaal 3 pinguins, 2 zeehondjes en kregen we te horen dat er een paar dagen geleden een orka voorbij kwam zwemmen. ( surfen krijgt ineens een ander gevoel).Voordat we daar weg liepen zagen we nog een hele groep grote vissen ( dolfijnen of zeeleeuwen of zeehondjes of haaien!!!!) voorbij zwemmen.Surf gecheckd bij Oamaru South, maar helaas.

Na een goed nachtje slapen op een veel betere basic camping deden we donderdagochtend nog een poging bij de surfspot, via een sms van Toine een andere zeer geode spot door gekregen. Kakanui, super mooie weg ernaar toe, mooie lijnen maar te weinig swell. Het is ons nog niet gegunt en dat terwijl wij staan te springen om ons pakkie aan te doen de boardjes in de wax te zetten en de eerste hang ten in NZ te maken. Via Duntroon met de elephant rocks en een boging om ze al boulderend te bedwingen naar Toine en Eva gereden.

Via hw 83 langs de meest verschrikkelijk mooie meren gereden die we tot nu toe hebben gezien ( die kleuren!!! Wow)Nog een korte stop bij de merino wool, ice breaker store, op een tip! Van Kasper ( het is daar vast een stuk goedkoper dan in Nl). Ik kan je gelijk uit je droom helpen dat het hier nog steeds niet goedkoop is!!!!! Alles netjes laten hangen en ver on the road.Geluncht bij Lake Dunstan, eten kan je ook met een vervelender uitzicht, klaar om ons ritje af te maken naar Queenstown.Op de tomtom ( die heel goed z’n werk doet) het adres ingetoets en netjes voor de deur afgezet waren Toine en Eva nog aan het werk. Toen we dan uiteindelijk voor Eva d’r coffee shop voor de deur stonden was ze blij verrast.Na een warm onthaal hebben we lang bijgekletst.

En ja goed, welke dag is het nu, dat raken we nu al kwijt! Dagje rond gekeken in Queenstown, beetje geschopt enzo. Niet veel bijzonders, meer een beetje bijkomen en kijken naar de mooie Bergen en het meer waar we aan staan, beetje Zwitsers ala Zurich.
De volgende dag begon de grote verbouwing aan de bus, hier en daar wat spullen verzameld en hout gekocht om te gaan bouwen, eerst de oude rotzooi eruit slopen en beginnen maar. Aan het einde van de dag een redelijk eind gekomen en voldaan gevoel. Na een dag hard werken is het natuurlijk tijd voor leuke dingen en zijn we met zijn vieren naar Deer parkhights gegaan, een prive berg met wat mooi film sets van lord of the rings en een oude koreaanse gevangenis ook gebouwd voor een film set. Ook heel veel dieren op de berg die je mocht voeren, maatje paard achtige Herten, die uit je hand eten, toch wel eng dat grote gewei. Daarnaast veel ezels die lekker de auto onder kwijlen en likken, geiten, lama’s en Bizons en dat alles met een prachtige uitzicht op de omgeving.

Nieuwe dag, nieuwe ronden nieuwe kansen en klaar voor een dagje mee met Canyoning gids ome Toine, ipv 230 dollar voor een dagtripje mochten we mee voor een kratje bier voor de gidsen, geen slechte deal dus. Voor Bart de eerste keer en voor Vreny lang geleden. Echt een super mooie dag en helemaal te gek om te doen, hoge sprongen, mooi abseils, gleibanen en nog veel meer plezier. ‘S avond lekker eten en rond de tafel om alle mooi plekjes en ideeen uit te wisselen voor de rest van de trip.

Nu eerst de komende dagen nog de bus afbouwen en dan gaan we het weekend lekker surfen met zijn vieren bij Invercargirl.Tot snel weer, het weer schommelt hier tussen de 20 en 30 graden zonder sneeuw!!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Debby:
    30 november 2008
    Prima spot voor een eerste foto met het t-shirt!!!! Super mooi daar en geweldig om jullie avonturen te lezen.
    x Debby
  2. Kasper:
    He kiwis,

Coole bus hoor. Ik ben benieuwd hoe jullie de bus gepimpt hebben.
    Enne nog wat icebreaker gescoord?

groetjes Kassie
  3. aad en annemie:
    30 november 2008
    Hoi, wat n belevenis allemaal, geweldig op de babymatrasjes, wacht met spanning op de foto's van het interieur, en krijgt de camper nog n naam??
    Hoop dat jullie snel de golven op kunnen.
    groetjes en tot het volgende verhaal.
    liefs van Aad en Annemie
  4. joke:
    30 november 2008
    Ook wij volgen jullie en vinden het prachtig om allemaal te lezen. Rene en Joke printen de reisverhalen uit zodat we het kunnen lezen. Ook printjes van de foto's, geweldig!
    Veel liefs en doe voorzichtig!
  5. Mieke:
    30 november 2008
    Wat een super leuk een gaaf verhaal! Ontzettend leuk om te lezen.
    Ben nu gedichten aan het maken voor Sinterklaas en ondertussen jullie leuke blog aan het lezen. Whoo..wat is het daar mooi! echt tegek.
    GENIET en doe toine en eef de groeten!

Liefs,
    Mieke
  6. harry en tonny:
    1 december 2008
    hallo luitjes, spannend wat jullie allemaal doen,veel geluk en sterkte, ook de groetjes van oma
  7. Cora:
    1 december 2008
    Wat ziet het er geweldig uit,

geniet er van

Liefs
    Cora
  8. Marion:
    2 december 2008
    Hoi Vreny en Bart,
    Wat een belevenissen al en wat een prachtige foto's, het is daar schitterend, leuk busje, ben benieuwd hoe die van binnen wordt, nou geniet lekker verder en ik hoor wel weer van jullie.
    Vind het erg leuk om jullie berichten te volgen!
    Liefs Marion
  9. Fanna`:
    2 december 2008
    Joh wat een vervelende verhalen en fotos allemaal.... WOW!! Ziet er echt super uit!!
    Gaaf bussie ook, nog een beetje pimpen en hatseflats klaar is ie voor een jaartje tuffen!
    Doe de gr aan Toine & Eva!!
    Hier sneeuw, hagelbuien en koud! Geniet lkr van the sunshine!!
    Kuzz fanna
  10. Astrid:
    3 december 2008
    Hoi Bart en Vreny,
    Wat ontzettend gaaf om te lezen hoe jullie het daar hebben. Hier natuurlijk alles zoals het gaat. Heel veel plezier daar en ben benieuwd naar de volgende verhalen van jullie enorme avontuur.
    Kus en knufs,
    Assie
  11. joke:
    4 december 2008
    Lieve Bart en Vreny
    Sinterklaas wilde graag een gedicht
    Aan Vreny en Bart gericht
    Want dat stel ging "down-under"
    Dat in natuurlijk wel bijsunder
    Ze maakten plannen en gingen tickets kopen
    We zagen ze in outdoorshops lopen
    met rugzakken sjouwen
    Afscheidsfeestjes bouwen
    De hele heisa over de toonbank
    Voeren vrienden en familie de resten sterke drank
    Samen zeilen, in bittere kou
    We doen het allemaal, omdat Bart het wou,
    Er loopt iemand geel nautic, over het schip,
    Ineens loopt er nóg een kapitein...verhip!
    Ze eten hier en slapen daar
    Soms loopt alles door elkaar
    Veel lieve woorden en kado'tjes
    Dan komen de laatste loodjes
    Ze vliegen naar hun dromenland
    Helemaal aan de andere kant
    Sint kan zijn pakjes niet op tijd bezorgen
    Piet is gaan rennen maar redt het ook niet morgen
    Daarom is er een decemberkado op de post
    En wordt bij Toine en Eva gelost
    Maar waarschijnlijk iets te laat
    Want jullie bus staat al paraat
    Maar in februarie een kado van zwarte piet
    DAT HEBBEN DE MAORI'S NIET!!!
    groet en veel liefs van Sinterklaas en zijn pietermannen
  12. Pieter:
    6 december 2008
    Sinterklaas in de zomer..... Volgens mij hebben jullie het prima naar je zin daar. Miste wel even het dobbelspel vanavond. Groeten aan Toine en Eva