Brrrr… de winter is begonnen

16 juni 2009 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Hagel, sneeuw, wind en vorst nu is het dan eindelijk echt begonnen. De winter in New Zealand. Wij zijn er helemaal op voor bereid; winter wetsuit, extra hoodies, skies geslepen en gewaxt, nieuw snowboard en de seizoens passen voor Mt Hutt in de jas..

De bus heeft een nieuwe APK (heeft ook wel weer wat gekost om hem rijdende te houden maar goed), de handrem doet het nu net als de remmen en de sneeuwkettingen liggen in de bus.

Op maandag 1st of June (Queensbirthday) was het de luxe aan Toine en Vreny om als eerste de Hutt te beklimmen met de auto van Toine en Eva en lekker te spelen in de sneeuw. Om bij het begin van de piste te komen mag je vanaf de HW 77 nog een goed half uur omhoog slingeren op een smalle bergwerg waar een mix van sneeuw, ijs, grind en modder de basis is. De afgrond is goed zichtbaar en ze doen hier niet aan een vangrail of zo iets, glijen is gaan en hopen waar je stopt. Met kettingen op de voorbanden hadden we geen enkel probleem om de bergkam over te komen.

Het laatste stukje met de skiebus (bovenste parkeerplaats was vol) en toen stonden we dan echt met onze voeten in de sneeuw.

Het gebied heeft drie, houten, stoeltjes liften (2x 4 persoons en 1x 6 persoons) verder zijn er ongeveer 7 pistes (blauw en rood) en de zwarte pistes zijn de plekken waar je verder nog naar beneden kan knallen. Het heeft een borderpark, een restaurant, bar en skieverhuur. Op het terras kan je lekker je eigen broodjes op eten.

Na een lekker dagje inkomen rij je in een soort file de bergpas weer naar beneden.

Vrijdag 5 June, was het de buurt aan Toine en Bart om de piste on veilig te maken met hun Telemark kunsten. Vreny lag lekker de hele dag ziek op de bank (keelontsteking L)

De mannen hadden een prima dagje en de meeste pistes waren alweer achteruit geskied.

Zondag 14 June, konden Bart en ik dan eindelijk met de bus omhoog…. Wat een ervaring!!!! We hadden geluk dat er geen sneeuw op de weg lag en we mochten dan ook zonder de sneeuw kettingen om te doen naar boven, Al rammelend, trillend, schuddend, slippend, glijend en met een gillende moter kwamen we boven. Vreny had zich inmiddels al vast geklamt aan de deur en de handsvatten…. Boven gekomen waren we blij dat we uit konden stappen en kon de gedachten van de terugreis even uitgesteld worden naar vanmiddag.

Een prachtige ochtend in de zon en redelijke sneeuw, vele ritjes naar beneden cruisen was het tijd om onze broodjes uit de bus te halen voor de lunch. Naar de bus lopen in een walm van gebraden vlees, bleek de bus naast ons de bbq mee te hebben genomen en stonden vrolijk te bbq met flinke lappen vlees en vele jaloerse mensen en kia’s. (Bart was er een voorstander van om zelf ook de bbq mee te nemen volgende keer)

Rond twee uur begon het slecht weer te worden en begonnen we aan de terugweg. De bedoeling was om de bus in z’n 2de versnelling te zetten en dan op de moter naar beneden te rollen. Ik kan je vertellen dat het hobbelen, klotsen en een mega bulderende moter bij mij het zweet in m’n bilnaad liet lopen. Eenmaal op de gewonen weg kon ik weer gewoon ademhalen en vonden we het tocht niet z’n success om met onze bus naar boven te rijden.

Nieuw idée = bus verkopen en een dikke 4x4 jeep kopen!!!!

We houden jullie op de hoogte.

Vreny heeft inmiddels ook een bike, een prima bella opoe fiets uit het jaar 1800…

Hij rijd prima, jammer dat je hier alleen een helm op je hoofd moet. Kan je vertellen dat het ook niet helemaal bij de stijl past, wie heeft er ooit in Nl iemand op een opoe fiets met een helm op zien rijden?!

Dus ik vanochtend, muziekje aan, koptelefoon op, en gaan…..dacht ik, maar nee er moet ook nog een helm bij op. Helaas past mijn nieuwe koptelefoon niet onder mijn helm, dan maar zonder helm en een muts op. Inmiddels was ik al een tijdje aan het klooien en kwam ik te laat voor mijn Spinning les dus dan maar weer met de bus en een nieuwe oplossing bedenken voor het probleem; helm.

Bart is inmiddels alweer dik een week aan het werk bij Les Mills, tot nu toe vind hij het helemaal leuk, vorige weer moest hij alle lessen uitproberen; Bodybalance, Bodyattack, Bodystep, Bodypump en RPM. Attack, pump en Rpm zijn goed gekeurd er worden in de toekomst zeker vaker gedaan maar step en balance zijn van het sportlijstje afgehaald (niet geheel verrassend)

Deze week is ook de attack alweer gevolgt en staan er z’n 70 man in de les!!!!!

Vanaf volgende week moet hij zijn targets gaan halen en wordt het spannend.

Bob wordt steeds groter en brutaler, zodat Snoef binnen is en Bob buiten vrij kan huppelen stapt hij het hok van Snoef binnen en vermaakt zich daar prima…

Dit weekend hopelijk weer de sneew in en misschien ook nog wel surfen.

Geniet van het mooie weer bij jullie en super als jullie weer wat reactie plaatsen.

Dikke kus,

Bart en Vreny

1. joke:
    Hallo Lieve Bart en Vreny,
    Heelijk om weer een stukje op jullie reislogger te lezen!! Fantastisch sfeertje op de foto's. Er zijn wel een aantal mensen (o.a. de oma's) die graag willen weten wat jullie werk precies inhoudt??
    De bergen zien er echt prachtig uit, mooie sneeuw!
    Geniet lekker lekker van de winter dan doen wij het van de zomer,
    duizend knuffels, doeii
  2. kim:
    16 juni 2009
    Jullie zitten echt in het paradijs he, surfen, snowboarden, mooie natuur, helm op op de fiets hihi. Fijn dat Bart nu ook kan arbeiten, dan komt die 4x4 er wel ;) Ik heb ook een goed nieuwtje: ga vrijdag mijn diploma ophalen!!! Na vier jaar ploeteren dan eindelijk gelukt hahaha.

xx
  3. Ilse:
    Yooooooooooooooooo wintergangers!!!

Whoehoe wat ziet het er koud uit bij jullie!!! Bij ons wordt het eindelijk eens wat warmer, alhoewel, op dit moment regent het natuuuuuuuurlijk! Maar heerlijk dat jullie lekker kunnen knallen in de sneeuw!!! En wat leuk dat jullie allebei in de sportschool werken... of is dat niet zo??? Net als Joke (of tenminste net als jullie oma's) ben ik erg benieuwd wat Bart nu precies doet... leg eens ffies uit! Verder hier niet veel nieuws... wel lekker aan het mtb-en, wielrennen. Surfen schiet niet echt op, t is steeds maar flat: vanavond gaan we wel onze nieuwe pakken ophalen (oneil'; tegen inkoopprijs, altijd gunstig), dus hopelijk kunnen we die binnenkort inwijden!
    Nou, ik kijk uit naar jullie nieuwe berichtje!
    Liefs en groetjes daar,
    xxx llse
  4. Cora:
    Hallo lieve schatten,
    ik ben blij dat ik in ons kikkerlandje ben, met veel regen,want de foto`s zien er niet uit, weinig sneeuw,zeker 2 dagen reizen om daar te komen, slecht uitzicht vanaf de bergen, lelijk meer en dan nog een helm op een opoe fiets hoe kun je het bedenken. ik ben dan ook helemaal niet jaloers op jullie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! of toch???/
    liefs en knuf xxxxxxxxxxx mam geniet ervan
  5. Margaret en Leo:
    16 juni 2009
    Hi new outdoor Maori's, zo te lezen is het leven daar koud, maar wel toppie!! Kanonnen zeg!! Wat een kou!!, Ik heb vandaag tot 20.00 uur op het strand gelegen!! Wat heb ik het toch slecht he?? Leo heeft geboekt voor kanoen in Portugal, begin oktober voor 10 dgn. met een paar kano vrienden!! Hij heeft er nu al zin in!! Hier in the shop gaat het gelukkig prima en tot nu toe geen last v.d.resessie!! Hopen op een mooie zomer, dan is het weer snel september!! (die helm staat je goed Vreny!!)
    XXX Leo en Mar
  6. Marion:
    20 juni 2009
    Hoi daar in verwegistan!
    Wauw, wat is het daar toch mooi bij jullie en nu helemaal met die sneeuw, ik hou op zich meer van de zomer maar tegen zulke plaatjes van jullie mooie sneeuwlandschap kan ik niet op.
    Genieten doen jullie zeker.
    Fijn dat Bart nu ook een baan heeft, dat geeft toch wat meer zekerheid of niet?
    Hier kwakkelt het weer nog, de ene keer plensen de andere keer strak blauw en warm, gevolg constant snotterende en hoestende kinderen omdat je nooit van te voren weet wat je ze aan moet doen.
    Hoop dat de zomer erg mooi wordt want wij blijven voor het eerst sinds jaren deze zomer in Holland, dus zonder bergen maar hopelijk dan niet zonder zon.
    Leuk om zo weer wat verhalen van jullie te lezen.!
    Have fun!
    groetjes Marion
  7. Cor:
    22 juni 2009
    Heee, wat een heerlijk gevoel die zomer die net begonnen is in nederland, maar wat jammer zonder het avontuur zoals bij jullie daar in New Zaeland. Wij hebben wel vangrails en zelfs een geluidsscherm dus hier kun je geen meter naar beneden duvelen.
    Bij mij loopt enkele het sweet in m'n bilnaad bij een file en die zijn er nog al wat.
    Opoe,s fiets lukt mij ook niet Vreny, ik ben opa weet je nog.
    De natuur ligt er maar de manier van foto's nemen ligt je erg goed, wie weet kom ik ze ook nog eens maken.
    Bart ga er lekkere tegenaan en maak van deze job het beste.
    Vreba, ga beide leker uit je dak en ik hoop over enige tijd met beide een verblijfs vergunning op zak.
    Veel succes en knuffel voor allebei.
    groetjes Cor.
  8. Gerda:
    30 juni 2009
    Hi Bart en Vreny

wat heerlijk dat t allemaal zo goed gaat met jullie.
    t ziet er goed uit daar in die sneeuw,maar wat een enge rit om er te komen,als ik t lees staat t zweet niet alleen in m,n bilnaad maar zo,n beetje overal. wat leuk dat Mark er al gauw aankomt he.
    dan zijn de 3 musketiers weer ff kompleet. Heel veel plezier.
    dikke zoen voor jullie alle 4
  9. Astrid:
    1 juli 2009
    Hoi,

Ziet er goed uit al die sneeuw! Ben blij dat alles goed gaat daar. Coole fiets Vreen, maar idd, die helm..... Ach, is daar ook niet iets mee te doen? misschien aanpassen aan de leeftijd van de fiets? ;)
    Ben blij dat het hier eindelijk zomer is. Kan ik eindelijk met mijn luie donder op het strand liggen.

Veel plezier verder met de winter dan genieten wij hier van de zomer.

X
    Astrid
  10. Mieke:
    4 juli 2009
    Lieve Vreny en Bart,

Whoo... wat een leuke foto's!!!! Wat een leuke jas en hoe board je board? en wat een gave fiets!!!! Als je hard fietst ziet niemand je helm....hahaha....
    Ik ben nu druk aan het inpakken want we rijden morgen nacht richting de pyreneen. Daar komt de 10e de tour langs. en vervolgens gaan we naar Barcelona! Echt onwijs zijn in.
    Geniet Vreen!!!!
    Dikke kus! en hopelijk tot skypes
  11. aad en annemie:
    23 augustus 2009
    lieve Bart en Vreny, ik weet jullie emailadres niet dus doe ik het zo.
    HARTELIJK GEFELICITEERD met Lotte, geweldig he zo'n lief klein meisje, snap heel goed dat je baalt dat je er niet bij kan zijn nu, maar vanuit Sint Pancras ook dikke knuffels voor jullie.
    Hoop dat met jullie ook alles goed gaat.
    liefs Aad en Annemie
  12. Vok en Riet:
    2 september 2009
    Hallo Bart en Vreny van harte gefeliciteerd met lotte het is een prachtig en mooie meisje. We waren bij Debby en Casper op bezoek in het ziekenhuis geweest wat geweldig. We lezen jullie site regelmatig en wat een belevenissen en mooie natuur is het daar.
    Het gaat jullie goed verder veel liefs uit akersloot groeten Vok, Riet en de Kid's.
  13. Jenneke:
    9 oktober 2009
    Ha Bart,

Het is hier vrijdagmiddag borrel en we hadden het zo over jou en de goede oude tijd! ;-) Jenneke en ik zitten nu samen op de vestiging in Zwolle, we zijn weer herenigd haha. Maar we waren nieuwsgierig en keken op jullie site. Hoe is het? Wanneer gaan jullie trouwen? (gefeliciteerd nog!). We zouden het leuk vinden om je nog een keertje te spreken. Groetjes en succes daar!